Summary
A case is reported of the so-called Tethered Cervical Spinal Cord Syndrome presenting
as multiradicular pain on an upper limb in a 45-year old woman, in whom spina bifida
occulta (C6) was associated with an intramedullary lipoma, intradural fibrous adhesions
and the fusion of the sixth and seventh cervical vertebrae. Surgical release of the
tether was ineffective, and the patient underwent a posterior rhizotomy for pain relief.
The clinical and maldevelopmental aspects of this most uncommon form of spinal cord
tethering are discussed briefly.
Zusammenfassung
Verff. berichten über einen Fall eines sogenannten „tethered cervical spinal cord“-Syndroms
(Neuralrohrdefekt im Bereich der HWS), das sich als multiradikulärer Schmerz in einem
Armgelenk bei einer 45jährigen Patientin manifestierte, bei welcher eine Spina bifida
occulta (C6) mit einem intramedullären Lipom, intraduralen fibrösen Adhäsionen und
einer Fusion der 6. und 7. Halswirbel einherging. Die chirurgische Behandlung der
Rhachischisis erwies sich als wirkungslos; zur Schmerzlinderung wurde daraufhin eine
Rhizotomie vorgenommen. Die klinischen und Mißbildungsaspekte dieser höchst ungewöhnlichen
Form eines Neuralrohrdefekts werden kurz besprochen.
Key-words
Cervical radiculopathy - Spina bifida occulta - Spinal dysraphism - Tethered spinal
cord